Dagens planering hittar du numera i Google classroom i Matte 8b.
Kapitel 1 Taluppfattning och tals användning
Syfte/Förmågor
du kommer utveckla
Genom undervisningen i matematik ska du ges förutsättningar att
utveckla din förmåga att:
· formulera
och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och
metoder. (Problemlösning)
· använda
och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp. (Begrepp)
· välja
och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa
rutinuppgifter. (Metod)
· föra och
följa matematiska resonemang genom att använda matematikens uttrycksformer för
att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och
slutsatser. (Resonemang och kommunikation)
Centralt innehåll
- Rationella tal och deras egenskaper samt deras användning i
vardagliga matematiska situationer.
- Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk- och decimalform vid
överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder
och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer.
- Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga
och matematiska situationer och inom andra ämnesområden.
Inför provet ska du kunna:
- Förstå sambandet mellan bråkform och decimalform.
- Skriva bråk i bråk form och blandad form.
- Förkorta och förlänga bråk.
- Jämföra tal i bråkform.
- Addera/subtrahera/multiplicera och dividera tal i bråkform.
- Räkna med tal i potensform, tiopotens och grundpotensform.
- Prioriteringsreglerna
Vecka 33
Måndag: Dela ut böcker och skrivhäften. Bläddra igenom kapitel 1 och se vad vi ska jobba med. Förklara vad som menas med 2/5.
Tisdag: Fördiagnos- Vad kommer du ihåg från 7:an?
Torsdag:
Fredag:
Kapitel 5 Sannolikhet och statistik
Inför provet ska du kunna:
- Räkna med likformig och olikformig sannolikhetsfördelning.
- Beräkna sannolikhet.
- Tolka och göra en frekvenstabell även med relativfrekvens (%).
- Tolka och göra diagram (stolp-, stapel-, linje- och cirkeldiagram).
- Lägesmått: typvärde, medelvärde och median.
V. 23
Måndag: Din egen undersökning: Du ska komma på något som du vill undersöka och fråga 50 personer eller studera 50 av något (tex färg på bilarna).
Sammanställ ditt resultat i en frekvenstabell med relativ frekvens.
Därefter ska du göra ett stolp/stapeldiagram beroende på vad du undersökt och ett cirkeldiagram.
Ta reda på typvärdet, medianen och medelvärdet.
Tisdag:
-Gör klart din egen undersökning. Du ska komma på något som du vill undersöka och fråga 50 personer eller studera 50 av något (tex färg på bilarna).
Sammanställ ditt resultat i en frekvenstabell med relativ frekvens.
Därefter ska du göra ett stolp/stapeldiagram beroende på vad du undersökt och ett cirkeldiagram.
Ta reda på typvärdet, medianen och medelvärdet.
-Hitta rätt ord och andra kluringar.
-Betygsamtal.
Torsdag: Årskursens dag
Fredag: AVSLUTNING
V. 22
Måndag: Repetition inför provet
Tisdag: PROV
Torsdag: Repetera gammalt vid behov.
Egen undersökning. Du ska komma på något som du vill undersöka och fråga 50 personer eller studera 50 av något (tex färg på bilarna).
Sammanställ ditt resultat i en frekvenstabell med relativ frekvens.
Därefter ska du göra ett stolp/stapeldiagram beroende på vad du undersökt och ett cirkeldiagram.
Ta reda på typvärdet, medianen och medelvärdet.
Fredag: Repetera gammalt vid behov.
Egen undersökning. Du ska komma på något som du vill undersöka och fråga 50 personer eller studera 50 av något (tex färg på bilarna).
Sammanställ ditt resultat i en frekvenstabell med relativ frekvens.
Därefter ska du göra ett stolp/stapeldiagram beroende på vad du undersökt och ett cirkeldiagram.
Ta reda på typvärdet, medianen och medelvärdet.
V. 21
Måndag: Studiedag
Tisdag: Räkna klart avsnitt 5.4 Lägesmått och 5.5 Lägesmått från tabeller och diagram.
Torsdag: Genomgång av avsnitt 5.6 Cirkeldiagram. Räkna ett av spåren på s. 251, 252 eller 253-254. Basboken s. 128-129.
Gör blandade uppgifter eller läxor s. 286-289.
Fredag: Räkna klart avsnitt 5.6 Cirkeldiagram. Räkna blandade uppgifter på s. 255, 256 eller 257.
V. 20
Måndag: Räkna klart avsnitt 5.3 Relativ frekvens s. 236, 237 eller 238. Basboken s. 119-121.
Räkna klart avsnitt 5.1 Sannolikhet s. 225, 226 eller 227. Basboken s. 114-115 och avsnitt 5.2 Tabeller och diagram s. 230, 231 och 232. Basboken s. 116-118.
Gör arbetsblad kapitel 5, finns i classroom.
Tisdag: Genomgång på avsnitt 5.4 Lägesmått. Vi går igenom begreppen typvärde, medelvärde och median.
Räkna ett av spåren på s. 241, 242 eller 243. Basboken s. 122-124.
Torsdag: Räkna klart avsnitt 5.4 Lägesmått. Räkna ett av spåren på s. 241, 242 eller 243. Basboken s. 122-124.
Fredag: Praktisk övning "Kast med tärning" s. 244 i matteboken. Räkna klart gamla uppgifter.
Gör arbetsblad kapitel 5 som finns i classroom.
V. 19
Måndag: Räkna klart avsnitt 5.1 Sannolikhet s. 225, 226 eller 227. Basboken s. 114-115 och avsnitt 5.2 Tabeller och diagram s. 230, 231 och 232. Basboken s. 116-118.
Gör arbetsblad kapitel 5, finns i classroom.
Tisdag: Titta på genomgången om avsnitt 5.3 Relativ frekvens. Räkna ett av spåren på s. 236, 237 eller 238. Basboken s. 119-121. Räkna klart avsnitt 5.1 Sannolikhet s. 225, 226 eller 227. Basboken s. 114-115 och avsnitt 5.2 Tabeller och diagram s. 230, 231 och 232. Basboken s. 116-118.
Gör arbetsblad kapitel 5, finns i classroom.
Torsdag: LEDIG
Fredag: LEDIG
V. 18
Måndag: Rätta dina felaktiga svar på provet. Skriv de rätta lösningarna på ett lösblad och lämna in till mig.
Tisdag: Startuppgift: växla mellan bråk-/decimal- och procentform. Genomgång av tabeller, hur man ritar stolp- och stapeldiagram.
Torsdag: Startuppgift: växla mellan bråk-/decimal- och procentform.
Genomgång av linjediagram.
Räkna avsnitt 5.2 Tabeller och diagram. Räkna ett av spåren s. 230, 231 och 232. Basboken s. 116-118.
Fredag: Startuppgift: växla mellan bråk-/decimal- och procentform.
Räkna avsnitt 5.2 Tabeller och diagram. Räkna ett av spåren s. 230, 231 och 232. Basboken s. 116-118.
Praktisk övning: Påsar med pärlor. Instruktionen finns i classroom eller uppkopierad.
Kapitel 4 Samband och förändring
Inför provet ska du kunna:
- Koordinatsystemet och strategier för att gradera koordinataxlar.
- Uttrycka proportionella samband i grafer.
- Sambandet s=v*t
- Räkna ut andel i bråkform.
- Förkorta bråk
- Omvandla tal mellan procent-/bråk- och decimalform.
- Räkna ut andel något är i procent.
- Hur stor är delen i bråk- och decimalform?
V. 17
Måndag: Gruppövning som heter "prata om samband och förändring". Uppgiften finns i classroom och har som syfte att träna på att förklara med ord och inte bara med siffror. Ni ska i gruppen försöka svara på frågorna med hjälp av teorirutorna i boken på kapitel 4. Skriv ner svaren i ett google dokument så jag kan se hur långt ni har kommit. Alla ska ha varsitt dokument.
Tisdag: Gör klart övningen som "prata om samband och förändring" (classroom). Uppgiften påbörjades igår och instruktionen finns under gårdagens instruktioner.
Ni som inte har gjort enkäten om Gritt ska göra den och länken hittar ni här. Resultatet skriver ni i classroom under veckans mål. Gruppuppgift: Hitta felet. Det blev tokigt när jag löste några uppgifter och behöver er hjälp att lösa de. Uppgifterna finns i classroom.
Torsdag: Gör klart övningen "prata om samband och förändring" och "hitta felet". Övningarna finns i classroom och svaren ska skrivas ner i ett google dokument.
Enkäten om gritt. Länken finns på tisdagens lektion.
Fredag: 1. Gör enkäten och skriv resultatet i team 7b, veckans mål. Enkäten hittar du här 2. Gör klart "prata om samband och förändring" som finns i classroom.
3. Gör klart "Hitta felet" som finns i classroom.
4. Räkna ett av spåren av s. 225, 226 eller 227. Basboken s. 114-115.
5. Dokumentera i lektionsrapport vilka sidor som du har gjort under denna terminen.
V. 16
Måndag: Övningsprov kapitel 4
Tisdag: Prov på kapitel 4
Torsdag: Repetition av procent - arbetsblad som finns i classroom. Skriv svaren antingen i skrivhäftet eller i ett googledokument. Ni får samarbeta med arbetsbladen.
Fredag: Uppstart sannolikhet. Titta på den filmade genomgången om avsnitt 5.1 Sannolikhet. Testa sannolikhet med hjälp av övningen på s. 222 i matteboken.
Om det blir tid över börja räkna uppgifter på ett av spåren på s. 225, 226 eller 227. Basboken s. 114-115.
V. 15
Måndag: Gör klart diagnosen - skriv svaren google classroom i din lektionsrapport. Diagnosen finns i google classroom.
Rätta diagnosen och träna extra på de uppgifter som du hade fel på.
Repetitionsblad (finns 2 olika i classroom)
Dokumentera vad du gjort under lektionen i classroom under lektionsrapport.
Tisdag: Gör klart diagnosen.
Dokumentera vad du gjort under lektionen i classroom under lektionsrapport.
Torsdag: Gå igenom diagnosen gemensamt.
Övningsprov, finns i classroom.
Dokumentera vad du gjort under lektionen i classroom under lektionsrapport.
Fredag: Test 4. Uppgiften finns i classroom. Öppna upp ett dokument och skriv svaren i classroom. Vi gör test 4 gemensamt.
Dokumentera vad du gjort under lektionen i classroom under lektionsrapport.
V. 13
Räkna ett av spåren på s.199, 200 eller 201. Basboken s. 105-107.
Räkna klart tidigare avsnitt som inte blivit färdiga.
Räkna blandade uppgifter: gör ett av spåren på s. 202-203, 204 eller 205-206. Basboken s. 108-112.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Tisdag:
Räkna blandade uppgifter: gör ett av spåren på s. 202-203, 204 eller 205-206. Basboken s. 108-112.
Matteappen
Repetitionsblad kapitel 4, 2 olika som finns i google classroom.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Torsdag:
Diagnos - skriv svaren google classroom i din lektionsrapport.
Fredag: Lediga - långfredag
V. 12
Måndag:
Gruppgift/repetition om geometri
Tisdag:
UTVECKLINGSSAMTAL
Torsdag: Gruppgift/komplettering geometri
Fredag: STUDIEDAG
V. 11
Måndag:
UTVECKLINGSSAMTAL
Tisdag:
Räkna ett av spåren på s.194, 195 eller 196. Basboken s. 102-104.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Torsdag:
Räkna klart ett av spåren på s. 194, 195 eller 196. Basboken s. 102-104.
Räkna arbetsblad som finns i google classroom eller arbeta i matteappen.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Fredag:
Räkna ett av spåren på s.199, 200 eller 201. Basboken s. 105-107.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
V.10
Måndag:
Räkna ett av spåren på s. 184, 185 eller 186. Basboken s. 96-97
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Tisdag:
Räkna klart ett av spåren på s. 184, 185 eller 186. Basboken s. 96-97
Räkna arbetsblad som finns i google classroom eller arbeta i matteappen.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Torsdag:
Räkna ett av spåren på s.189, 190 eller191. Basboken s. 98-101.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Fredag:
Räkna klart ett av spåren på s. 189, 190 eller 191. Basboken s. 98-101
Räkna arbetsblad som finns i google classroom eller arbeta i matteappen.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
v 9
Måndag:
Räkna klart s. 168, 169 eller 170. Basboken s. 85-88.
Räkna avsnitt 4.2 s. 173, 174 eller 175. Basboken s. 89-92
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Tisdag:
Räkna klart avsnitt 4.2 s. 173, 174 eller 175. Basboken s. 89-92
Räkna arbetsblad som finns i google classroom.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Torsdag:
Räkna ett av spåren på s. 178, 179, 180-181. Basboken s. 93-95.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen
Fredag:
Logga in på matteappen.se. Ditt användarnamn är ditt förnamn och efternamn hopskrivet (ex annawikberg) och lösenordet är 997352.
Räkna ett av spåren på s. 178, 179, 180-181. Basboken s. 93-95.
Räkna arbetsblad som finns i google classroom.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen
V 7
Måndag:
Repetera inför provet.
Tisdag:
PROV
Torsdag:
Genomgång på avsnitt 4.1 Proportionalitet.
Räkna s. 168, 169 eller 170. Basboken s. 85-88.
Förbereda spelet sänka skepp.
Fredag:
Spela sänka skepp
Kapitel 3 Geometri
V 6
Måndag:
Titta igenom diagnosen och träna på de uppgifter som du hade fel på på s. 152-153.
Räkna uppgifterna utveckla geometri s. 154
Kikora
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Tisdag:
Gör förmågorna i fokus - begrepp och metod s. 155.
Jobba i grupp 2 och 2 eller 3 och 3 med uppgifterna "Vems påstående stämmer?" och "Vems metod är korrekt?" s. 156
Kikora
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Torsdag:
Gör om quizen "blandat om geometri" (finns i google classroom).
Övningsprov om geometri (finns i google classroom).
Räkna klart uppgifterna på Kikora.
Arbetsblad "X 063 Enheter för volym" och "X 064 vikt och volym" (finns i Teams och i google classroom).
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Fredag:
Gruppuppgift - Förklara begreppen. (uppgiften finns i google classroom)
Räkna klart uppgifterna på Kikora.
Arbetsblad "X 063 Enheter för volym" och "X 064 vikt och volym" (finns i Teams och i google classroom).
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
V.5
Måndag:
Räkna klart gamla uppgifter.
Kikora
Blandade uppgifter, välj ett av spåren på s. 149, 150 eller 151. Basboken s. 81-84
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Tisdag:
Kikora
Blandade uppgifter, välj ett av spåren på s. 149, 150 eller 151. Basboken s. 81-84
Diagnos som hittas i google clasroom, ma 7b.
Rätta diagnosen
Rätta eventuella fel.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Torsdag:
Diagnos som hittas i google clasroom, ma 7b.
Rätta diagnosen
Rätta eventuella fel.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Fredag:
En liten diagnos med blandade uppgifter i google classroom.
V.4
Måndag: Titta på filmen från avsnitt 3.5 omkrets. Filmen hittar du här. Räkna ett av spåren på s. 140, 141 eller 142. Basboken s74-77
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Tisdag: Räkna klart uppgifterna på ett av spåren på s. 140, 141 eller 142. Basboken s74-77
Titta på filmen från avsnitt 3.6 Area. Filmen hittar du här. Räkna ett av spåren på s. 146, 147 eller 148. Basboken s78-80.
Kikora, logga in med ditt googlekonto. Gör uppgifterna om vinklar och omkrets.
Torsdag: Praktisk övning: du behöver ett snöre, en linjal/måttband/tumstock och några runda föremål. Uppgiften hittar du i google classroom eller i filer på teams.
Fredag: Repetition med blandade uppgifter från kapitlet. Uppgifterna finns i Google classroom i mappen 7b.
Räkna klart avsnitt 3.6 Area. Räkna ett av spåren på s. 146, 147 eller 148. Basboken s78-80.
Om du är klar med avsnitt 3.6 area kan du jobba vidare på Kikora.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
V.3
Måndag: Räkna klart uppgifterna från avsnitt 3.2 Längd och skala. Räkna ett av spåren på s. 122, 123-124 eller 125-126. Räknar man i basboken så räknar man s.65-68.
Titta på morgondagens genomgång av vinklar, filmen hittar du
här.
Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Tisdag: Titta på genomgång 3.3 Vinklar, filmen hittar du här. Räkna ett av spåren på s. 129, 130 eller 131. Basboken s. 69-71. Övning: mäta vinklar. Spel: Aliens Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Torsdag: Räkna klart uppgifterna från avsnitt 3.3 Vinklar. Räkna ett av spåren på s. 129, 130 eller 131. Basboken s. 69-71. Övning: mäta vinklar. Spel: Aliens Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
Fredag: Spela spel om vinklar. Titta på filmen om avsnitt 3.4 vinkelsumma . Räkna ett av spåren på s. 134, 135, 136. Basboken s. 72-73. Fler spel om vinklar om du vill testa. Skriv i google classroom i lektionsrapport vad du har gjort under lektionen.
V.2
Måndag: Repetition av avsnitt 3.1 Prefix och enheter. Räkna ett av spåren på s. 116, 117 eller 118. Räknar man i basboken så räknar man s.60-64. Filmad genomgång Prefix och enheter
Tisdag: Räkna klart uppgifterna från avsnitt 3.1 Prefix och enheter. Räkna ett av spåren på s. 116, 117 eller 118. Räknar man i basboken så räknar man s.60-64.
Torsdag: Genomgång av avsnitt 3.2 Längd och skala. Räkna ett av spåren på s. 122, 123-124 eller 125-126. Räknar man i basboken så räknar man s.65-68.
Fredag: Gå igenom läxan prefix i smågrupper. Räkna klart uppgifterna från avsnitt 3.2 Längd och skala. Räkna ett av spåren på s. 122, 123-124 eller 125-126. Räknar man i basboken så räknar man s.65-68.
V.51
Måndag: Genomgång av prefix och programmet geogebra.
Tisdag: Övning: Rita en bild av geometriska figurer och beskriv den för en kompis som ska rita av den bara genom att höra din beskrivning.
Torsdag: Betygsamtal
Fredag: AVSLUTNING
Planering kapitel 2 Algebra x-boken
Vecka
|
Måndag
|
Tisdag
|
Torsdag
|
Fredag
|
41
|
|
Spela spel
|
Genomgång
Algebraiska uttryck 2.1
s. 68-72
basbok s.
35-38
|
Algebraiska
uttryck 2.1
Räkna s.
68-72
basbok s.
35-38
|
42
|
Genomgång
Mönster 2.2
s. 73-77
basbok s. 39-41
|
Förenkling av
uttryck 2.3
s. 78-81
basbok s. 42-43
|
Genomgång av Ekvationer
2.4 s. 82-87
basbok s. 44-48
|
Räkna klart
veckans uppgifter
basbok s. 39-41,
42-43, 44-48
|
43
|
Utvecklingssamtal
|
Genomgång av
provet
|
Problemlösning
i grupp
|
Kahoot
|
45
|
Problemlösning
med ekvation 2.5 s. 88-92
basbok s. 49-52
|
Utvecklingssamtal
|
Blandade
uppgifter i olika grupper
|
Problemlösning
med ekvation 2.5 s. 88-92
basbok s. 49-52
|
46
|
Ekvationer
med obekanta i båda leden 2.6
s.93-98
basbok s. 53-55
|
Ekvationer
med obekanta i båda leden 2.6
s.93-98
basbok s. 53-55
|
Räkna klart
veckans uppgifter
|
Blandade
uppgifter
s. 99-101
basbok s.
56-58
|
47
|
Blandade
uppgifter
s. 99-101
basbok s.
56-58
|
Diagnos
|
Gruppuppgifter
|
Repetition
|
48
|
Träna algebra
s. 102-103
|
Träna
förmågorna
|
Övningsprov
|
Övningsprov
|
49
|
PROV
|
|
|
|
Planering kapitel 1 x-boken HT 20
Länk till Kikora
Vecka
|
Måndag
|
Tisdag
|
Torsdag
|
Fredag
|
34
|
17/8
Dela ut
material
|
18/8
Tankar inför
terminen
|
20/8
|
21/8
|
35
|
24/8
Screening
|
25/8
Numeriska uttryck
s. 13
|
27/8
Numeriska uttryck s. 13
|
28/8
Hela tal s. 19
|
36
|
31/8
Rationella tal s. 24
|
1/9
Rationella tal s. 24
|
3/9 Klassens
dag?
Räkna med bråk s. 30
|
4/9
Räkna med bråk s. 30
|
37
|
7/9
Multiplikation och
division s.35
|
8/9
Multiplikation och
division s.35
|
10/9
Division med stora och
små tal s. 40
|
11/9
Division med stora och
små tal s. 40
|
38
|
14/9
Avrundning och
överslagsräkning s. 45
|
15/9
Avrundning och
överslagsräkning s. 45
|
17/9
Blandade uppgifter s. 51
(spår 1)
52 (spår 2)
53 (spår3)
|
18/9
Blandade uppgifter s. 51
(spår 1)
52 (spår 2)
53 (spår3)
|
39
|
21/9
Diagnos kap 1
|
22/9
Träna
taluppfattning och tals användning s. 54-56 Obs, endast vissa uppgifter
|
24/9
Förmågorna i
fokus
|
25/9
Förmågorna i
fokus
|
40
|
28/9
Repetition
|
29/9
Övningsprov
|
1/10
Repetition
|
2/10
Repetition
|
41
|
5/10
PROV
|
6/10
|
8/10
|
9/10
|